Vakken Jazz, Pop, Rock
Muzikale en culturele vorming (MCV)
Piano
Zang
Trompet
Saxofoon
Drums
Gitaar
Contrabas/ E-bas
Groepsmusiceren (Band)
Groepsmusiceren (vocaalensemble)
Het vak MCV is een ondersteunend vak voor de leerlingen Jazz en Pop. In de domeinen van gehoorvorming, muziektheorie en muziekgeschiedenis bouw je in dit vak competenties op die je in de instrument en comboles creatief kan inzetten.
Leerkrachten
Marc Sperber
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
In deze lessen leer je de techniek van het pianospelen aan de hand van repertoire uit de pop en jazzmuziek. Naast het leren spelen en interpreteren van partituren gaat ook een groot deel van onze aandacht uit naar het spelen en interpreteren van akkoorden. Hierbij is het de bedoeling om inzicht te verschaffen in de harmonie en proberen we ook los te komen van een partituur en je eigen creativiteit aan te wakkeren.
Daarnaast is ook improvisatie een belangrijk onderdeel van de lessen. Ook dit versterkt het inzicht in de muziek en is een manier om de creativiteit naar boven te laten komen.
Leerkrachten
Marc Sperber
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
Bruno Mars, Kurt Elling, Beyonce of Michael Buble? Wie je idool ook is, bij ons kan je leren zingen net als hen. We werken naast de zangtechniek ook op alle andere aspecten die een zanger(es) onder de knie moet hebben om in een band voor publiek te kunnen performen. We helpen je om je eigen stemgeluid te ontwikkelen en je stem te leren gebruiken in alle mogelijke stijlen, of dat nu jazz, pop, r&b of hard rock is. Samen met jou bouwen we een repertoire uit dat je minstens een keer per maand live voor een publiek kan zingen. Kortom, we leiden je op tot een zelfverzekerde zanger(es) met een brede en degelijke stemtechniek. Voor je het weet kan je alles aan wat je maar droomde te zingen, net als je idolen.
Leerkrachten
Ella De Pauw
Frederik Lebeer
Alexandra Moldovan
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
Als je kiest voor koper Jazz en Pop (trompet, cornet, bugel, bariton, euphonium, hoorn, alto …) kies je bewust voor een instrument-cursus waar je , naast het technisch juist leren spelen van je instrument (ademhalings-techniek, souplesse, sound, techniek, motoriek, dynamiek … etc , en specifieke instrumentgebonden vaardigheden ), ook al meteen bezig bent met improvisatie, binnen de vele mogelijke stijlen die jazz en pop in de ruime zin van het woord kunnen omvatten. We werken deels met uitgeschreven studies/ solos, ivm stijl, articulatie, en deels met stukken om op te improviseren. Om te improviseren hebben we natuurlijk ook een goede kennis van akkoorden en toonladders nodig, die uiteraard moeten ingestudeerd worden en onderhouden !
Leerkrachten
Jan Van Moer
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
De saxofoon is de jongste telg in de familie van de houtblaasinstrumenten. Deze magische buis werd gesmeed in het vuur van de industriële revolutie en dankt zijn naam aan de Belgische uitvinder Adolphe Sax. Sax wilde een instrument maken dat de souplesse van de strijkers had maar ook de dynamische mogelijkheden van het koper (luid) en de klankmogelijkheden van het hout.
De componist Hector Berlioz was onmiddellijk door het instrument gecharmeerd en het was tijdens één van zijn concerten dat de saxofoon voor het eerst in het openbaar te horen was. De beroemde componist was één en al enthousiasme en schreef de volgende lovende woorden over Sax: Zijn belangrijkste verdienste, volgens mij, is de afwisselende schoonheid van zijn accent dat soms ernstig en dan weer rustig klinkt, vol hartstocht en dan weer dromerig of weemoedig, of als de verzwakte weerklank van een echo, zoals het vage geweeklaag van de bries in het bos, of, beter nog, zoals de geheimzinnige zinderingen van een klok lang nadat ze werd aangeslagen, geen enkel ander muziekinstrument dat ik ken, heeft deze vreemde klank, die aan de rand van de stilte ligt.
Al snel vond de saxofoon zijn weg naar het symfonieorkest, waar het de mooiste solo’s voor zijn rekening nam. De bekendste werken waar de saxofoon in meespeelt zijn de Boléro van Maurice Ravel, Rhapsody in Blue en an American in Paris van George Gershwin, L’Arlésienne van Georges Bizet.
Maar de uiteindelijke doorbraak van de saxofoon situeerde zich toch wel in het gebied van de jazz muziek die ook in volle ontwikkeling was. Enkele beroemde saxofonisten waren Charlie Parker, John Coltrane, Stan Getz en Coleman Hawkins.
Leerkrachten
Frans Van Isacker
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
In deze lessen worden de basiscompetenties van het (elektrisch) gitaar spelen aangeleerd binnen het brede kader van de genres binnen de lichte muziek (jazz, pop, rock, etc). De speeltechniek wordt aangescherpt en de repertoirekennis uitgebreid. Vaak gelden daarbij de interesses van de leerling als uitgangspunt.
Het gehele leertraject brengt de leerling naar een eindpunt waarop hij/zij zelfstandig kan functioneren binnen een groep én daarbij voldoende competenties heeft vergaard om zijn/haar creativiteit muzikaal te uiten.
Leerkrachten
Bert Fievez
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
Bij aanvang leren we de juiste houding, hoe de bas werkt en waar de noten liggen op de hals. Al snel kan je je eerste nummer meespelen met de originele opname, en tegelijkertijd leren we ook hoe we zelf baslijnen kunnen maken op bestaande nummers of eigen werk.
We bekijken verschillende stijlen (pop, rock, reggea, jazz enz…) en we leren ook veel muziek en befaamde bassisten kennen. Het repertoire verschilt natuurlijk wel een beetje tussen de basgitaar en de contrabas. Indien je dat wenst krijg je ook de kans om eens van het andere instrument te proeven in een workshop.
Wanneer je in een ensemble start, kan je ook rekenen op tips en tricks over het repertoire van de combo’s en het optreden met een band.
Leerkrachten
Joris Lindemans
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
Drums
Tijdens de eerste jaren worden de basisvaardigheden aangeleerd, hier staat vooral ‘het drummen’ centraal. We leren van in het begin luisteren naar en meespelen met muziek, en ontdekken beetje bij beetje welke rol het drumstel heeft in muziek. Goed kunnen trommelen is uiteraard ook heel belangrijk.
In de 3de graad leren we meer over de diverse muziekstijlen en de daarbij horende ‚drum-grooves’ (drumpatronen) . We leren natuurlijk popmuziek, maar ook rock, jazz, hiphop, funk.. Die stijlen gaan we ook toepassen in een van de vele combo’s (Band’s) van de muziekschool. Hier spelen we samen met andere muzikanten in een jazz- of popbezetting (basgitaar, gitaar, keyboard, etc….)
Naarmate de jaren vorderen heb je zelf al voorkeuren ontwikkeld en heb je hopelijk al veel fantastische muziek leren kennen, en anderzijds ook muziek die je helemaal niet ligt..
In de 4de graad leer je keuzes maken, en krijg je de kans om je te verdiepen in muziekstijlen die jou erg interesseren. We houden daarbij natuurlijk in het achterhoofd dat het stijlen zijn waarbij de drums een interessante en uitdagende rol vervullen. Maar daarom heb je natuurlijk voor drums gekozen!
Leerkrachten
Jonathan Taylor
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
In combo Jazz & Pop speel je samen in de bezetting van een jazz- of popgroep. Zo’n groep bestaat uit drie secties: zang, blazers (en andere melodische instrumenten als viool of harmonica) en een ritmesectie (gitaar, piano of keys, bas en drums). ?
Het repertoire van de combo’s is heel verschillend en hangt af van de voorkeur van de leraar (elke leraar heeft zijn/haar dada), de interesses van de leerlingen en het niveau van de groep. Meestal laat een leraar in een combo verschillende stijlen aan bod komen: Pop, Jazz, Latin, Rock…
Leerkrachten
Marc Sperber
Jonathan Taylor
Joris Lindemans
Bert Fievez
Jan Van Moer
Frans Van Isacker
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)
Groepsmusiceren vocaal staat open voor iedereen. Een valse noot in de massa valt niet direct op en met zijn allen klink je al snel prachtig. Bovendien krijg je er enorm veel energie van !
Leerkrachten
Ella De Pauw
Locaties
Georges Désirschool (Hoofdafdeling)